Maxim Velčovský (CZ) → Fyzická možnost smrti v mysli někoho žijícího

19:00 - 24:00
  • Centrum
  • Instalace

O projektu

Stokrát opakovaná lež se stává pravdou. Nebo ne?

Válka na Ukrajině probíhá prakticky od roku 2014. Anexi Krymu a boje na Donbasu jsme přijali s chladným klidem. Zásadní zlom ale přišel 24. února 2022, když Rusko učinilo frontální útok a začalo ostřelovat i hlavní město Kyjev. Útok na Ukrajinu způsobil největší migrační krizi od druhé světové války, miliony lidí opustily svou vlast. Přesto však stále existují tací, kteří nevěří, že jen nedaleko od našich hranic umírají tisíce civilistů.

Instalace Fyzická možnost smrti v mysli někoho žijícího je složena z vyhořelých aut zasažených válkou na Ukrajině. Civilní automobily jsou krutým svědectvím o děsivé tragédii a přímým důkazem válečného konfliktu 21. století. Ohořelé vraky nabízí vhled do děsivého prostředí ukrajinských měst. Auta vystavená na Mariánském náměstí jsou dovezená přímo z oblastí zasažených válkou a jsou doplněna příběhy ukrajinských občanů, kteří přišli nejen o svá auta, ale často také o veškerý majetek a své blízké. Projekt vzniká mimo jiné ve spolupráci s ukrajinským velvyslanectvím v Praze.

Instalace vzniká za podpory a ve spolupráci s neziskovou organizací Post Bellum.

Speciální poděkování: Karel Chvojka a Iryna Pigal (lokální produkce CZ), Volodymyr Zhuravkin a Eugenie Nesterovych (lokální produkce UA), Mykola (transport).

O umělci

Maxim Velčovský patří mezi nejznámější české designéry. Vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze v Ateliéru keramiky a porcelánu. V roce 2002 založil s Jakubem Berdychem Qubus Design Studio, do nedávana působil jako vedoucí Ateliéru keramiky a porcelánu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a jako kreativní ředitel společnosti Lasvit. Podílel se na více než 90 výstavách a jeho práce najdete ve sbírkách V&A Museum v Londýně, Centre Pompidou v Paříži, Neue Sammlung v Mnichově, Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze nebo Moravské galerii v Brně. V roce 2007 byl zvolen designérem roku v rámci Czech Grand Design, v roce 2008 získal za instalaci pro vídeňskou sklářskou společnost Lobmeyr ocenění zakázka roku od časopisu Wallpaper.

Podporuje

  • Partner instalace

    Radiožurnál

  • Za podpory

    Praha 1

  • Za podpory

    Moje Mariánské