Signal je festival digitální a kreativní kultury. Za 11 let v Praze přivítal více než 4,5 milionu diváků.

Více o festivalu

Program je tvořen renomovanými zahraničními i českými umělci z oblasti light designu, vizuálního a digitálního umění, umělé inteligence, ale i konceptuálního umění. Festival rád vzdělává sebe i návštěvníky. Spojuje historické kulisy milované Prahy s nejnovějšími technologiemi a současnými společenskými tématy.

Signal Festival je jedním z největších producentů současného umění u nás. Podporuje nejmladší české tvůrce, stál u vzniku více než sedmdesáti originálních instalací, které byly vytvořeny speciálně pro festival. Pořádá doprovodné programy pro děti, odbornou veřejnost i studenty. Spolupracuje s celou řadou zahraničních festivalů a kulturních institucí.

Za vznikem festivalu stojí producent Martin Pošta, kurátor Jan Rolník a umělec Amar Mulabegovič z umělecké skupiny The Macula. Po úspěchu videomappingu k 600. výročí Staroměstského orloje, který v roce 2010 realizovala právě skupina The Macula s Martinem Poštou, vznikla myšlenka širšího představení oboru světelného umění v České republice prostřednictvím festivalu.

Přípravy prvního ročníku trvaly celkem 3 roky. Organizátorům se podařilo do Prahy přivést velká oborová jména z celého světa a za podpory hlavního města Prahy, městských částí Prahy 1 a 2 i dalších partnerů založit tradici festivalu světla.

Umělecká rada

Umělecká rada Signal Festivalu je nezávislý board přizvaných osobností z nejrůznějších oblastí naší společnosti a kultury. Jeho hlavní úlohou je zkvalitnit výběr jednotlivých instalací a rozšířit pole zájmu o další umělecké i mimoumělecké obory. Práce v Umělecké radě Signal Festivalu je dobrovolná, jde o čestnou a neplacenou funkci. Její členové mohou nominovat další účastníky boardu nebo jeho hosty.

  • Martin Pošta

    Martin Pošta je zakladatelem několika významných kulturních akcí a dlouholetým manažerem v oblasti kultury. Absolvoval VŠE a FAMU, pracoval pro MFF Karlovy Vary a produkoval filmy a dokumenty, včetně Česká RAPublika. Podílel se na vzniku filmu Myši patří do nebe a založil designSUPERMARKET. Jako šéfredaktor působil na televizi Nova a později jako producent u audiovizuálního uměleckého sdružení The Macula. V roce 2013 spoluzaložil Signal, festival digitální a kreativní kultury. Je absolventem DeVos Institute of Arts management na Univerzitě v Marylandu. Historicky působil jako kurátor festivalu Spotlight v Bukurešti, Lux Helsinki, projektu Lux Doral v Miami. V současné době se podílí na kurátorování Signal Festivalu a festivalů v Hong Kongu a Riyadhu.

  • Jan K. Rolník

    Jan K. Rolník je kurátor a producent. Založil, produkoval, kurátorsky koncipoval, organizoval nebo řídil různé projekty včetně Pražského Quadriennale 2007 a 2019, Signal Festivalu, Stálých expozic přírody v Národním Muzeu v Praze, Divadelní architektury ve střední Evropě (kniha, výstava, workshopy, webová databáze), Institutu světelného designu Praha, celosvětový network OISTAT, Český pavilon na EXPO 2015 v italském Miláně nebo Interpretační centrum v iráckém Erbílu.

  • Anna Švarc

    Anna Švarc

    Anna Švarc je architektka, urbanistka, projektová manažerka a v současné chvíli i architektka metra. Studovala na Pražské UMPRUM a Berlínské UdK. Pracovala v holandské OMA a poté u Evy Jiřičné, Lifshutz Davison Sandilands a Studio Egret West v Londýně, kde přispěla vzniku Designového manuálu Londýnského metra. Po návratu do Prahy nastoupila na IPR, kde se věnovala jak metru, tak soutěži na lávku z Holešovic do Karlína. Momentálně se soustřeďuje na úpravy návrhů nové linky metra D a integraci uměleckých děl do jeho prostor. Zároveň iniciuje estetickou rekultivaci stávajících stanic a jejich přilehlých veřejných prostranství. Pasportizuje původní umělecká díla a rozvíjí veřejné povědomí o estetických kvalitách architektury a umění metra. Jednou z její hlavních agend je také zprostředkovat vstup současné výtvarné scény do veřejných prostor metra a to ve všech jeho formách a projevech.

  • David Kořínek

    David Kořínek

    David Kořínek je umělcem a vysokoškolským pedagogem. Na Katedře dějin a teorie umění Fakulty umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem působí od roku 2022 a je zde také proděkanem pro vnější vztahy a internacionalizaci. Do roku 2022 byl vedoucím katedry Centrum audiovizuálních studií na FAMU v Praze. Vede kurzy na UMPRUM a Scholastice. V roce 2008 spoluzaložil s Federicem Díazem Ateliér supermédií na Vysoké škole uměleckoprůmyslové, jehož byl do roku 2018 vedoucím. Na UMPRUM získal akademický titul docent. Na katedře Mediálních studiích MU založil obor Digitální média a vedl zde Mediální laboratoř. Pracoval jako dramaturg v České televizi, s kterou dlouhodobě spolupracuje jako režisér.Od roku 2007 je členem umělecké skupiny Rafani, která pravidelně vystavuje v evropských galeriích a institucích. Tvorba skupiny zahrnuje práci s nejrůznějšími médii, od galerijních instalací, přes práce ve veřejném prostoru po videa a celovečerní dokument. Skupina je nositelem řady ocenění. Díla skupiny Rafani jsou v institucionálních a soukromých sbírkách. David Kořínek se zabývá teorií pohyblivého obrazu vzhledem k vizuálnímu umění, je autorem odborných textů v uměleckých časopisech a sbornících. Věnuje se také kurátorské činnosti. Ve své akademické praxi se soustředí na současné umění ve spojení s audiovizuálními médii (video, film, nová média, post-internet, performance).

  • Marie Foltýnová

    Marie Foltýnová je od roku 2013 kurátorkou veřejné plastiky v Galerii hlavního města Prahy. Vystudovala dějiny umění na FF UK. Podílela se na přípravě pražského programu podpory současného umění 2% pro umění ve veřejném prostoru, dnes program funguje pod názvem Umění pro město. Od roku 2018 vede Oddělení správy veřejné plastiky GHMP.

  • Markéta Fantová

    Markéta Fantová

    Markéta Fantová je designérka a scénografka s rozsáhlými zkušenostmi ve vedení uměleckých týmů a tvorbě vzdělávacích programů s více než 10 lety zkušenosti s výukou studentů bakalářského, magisterského a doktorského studia. Markéta pracuje v divadlech, galeriích a vizuálně inspirativních lokalitách jak v USA, tak v Evropě. Od roku 2016 do roku 2023 soustředila veškerou svou energii a schopnosti do formování jednoho z nejvýznamnějších festivalů věnovaných scénografii, performance a designu Pražského Quadriennale performance a prostoru (PQ), kde působila na pozici umělecké ředitelky.Tato práce jí umožnila spolupráci s divadelními tvůrci, designéry, teoretiky a začínajícími umělci z více než 100 různých zemí. Momentálně přijala novou výzvu, vytvořit mezinárodní vzdělávací platformu, Next Robe Generation, pro studenty světelného designu a světelných technologií. Vidí tuto iniciativu Robe Lighting jako jedinečnou příležitost, jak přemostit formální vzdělání s reálnou praxí.

  • Jindřich Ráftl

    R/FRM - Jindřich Ráftl

    Jindřich Ráftl (1987) je absolventem Fakulty umění a architektury Technické univerzity v Liberci (FUA TUL). Ve své praxi se věnuje výzkumu přírodních forem a jejich aplikaci do architektury, designu a umění. V multidisciplinárních projektech řeší nové přístupy k propojování architektury, přírody a technologií. Svoje teoretické i praktické práce prezentoval v rámci Bienále experimentální architektury EAB (2013-19). Je spoluautorem umělecké instalace Laboratoř ticha, prezentované na EXPO 2015 i národního pavilonu na EXPO 2020 v Dubaji. Spoluzaložil a vede multioborové studio JinJan, ve kterém v současnosti působí.

  • Jan Tůma

    Jan Tůma absolvoval studium architektury, na které navázal doktorátem, zaměřeným na umělecké instalace ve veřejném prostoru. Ve svých projektech propojuje umění s novými technologiemi a řeší jejich vztah k prostoru. V minulosti se podílel i na uměleckých instalacích v rámci Signal festivalu. S Jindřichem Ráftlem spoluzaložil a vede studio JinJan.