← Zpět na aktuality
← Zpět na aktuality

Jaké byly podle nás nejlepší instalace Signal Festivalu 2021? Nenechte si ujít Signal AR!

20. 10. 2021

Signal Festival 2021 je za námi a my moc děkujeme, že jste dorazili. Doufáme, že jste si to letos po roční pauze užili, my moc! Signalu ale nemusíte dávat kompletně sbohem, spolu s kreativním studiem BRAINZ a bicepsdigital jsme pro vás vyvinuli instalace v rozšířené realitě. Náš první permanentní projekt s názvem Signal AR můžete vyzkoušet sami. Stáhněte si naši aplikaci, vydejte se do Karlína a hledejte Signal značky, které skrze aplikaci naskenujete. Dostanete se do augmentované, neboli rozšířené reality, kde na vás čekají instalace od Jana Kalába, Jana Hladila a Michala Šupáka, AOKU a dalších kreativců. 

Ještě než se přenesete do rozšířené reality, pojďte se společně s námi ohlédnout za uplynulým ročníkem. Tyto instalace se nám líbily nejvíce a jaké vám? 

Živý les / Kateřina Blahutová

Kousek zdevastovaného lesa přivedla do uhlazené a dokonale udržované Královské obory Stromovka multidisciplinární designérka Kateřina Blahutová. Svým dílem Živý les upozornila na palčivý problém české krajiny, jejíž zdraví bylo narušeno souhrou nešťastného hospodaření posledních staletí a dopady globální klimatické situace. Plan C, jež byl hlavním tématem letošního festivalu, vybízel k pospolitosti a osobní zodpovědnosti vůči životnímu prostředí. Instalace Kateřiny Blahutové vycházela z premisy, že společným úsilím můžeme krajinu zachránit. Živý les, který byl nejprve lesem mrtvým, jste vy návštěvníci oživili vhozením mince. Vybrané peníze v celkové sumě téměř 64 000 Kč šly na organizaci Sázíme stromy. I díky vašemu příspěvku se zasadí více stromů!

Superar / Onionlab

Imerzivní instalace Superar umělecky reagovala na koronavirovou krizi a její dopad na lidstvo i planetu Zemi. Na této největší 3D projekci v historii festivalu jsme pracovali 2 roky, autory jsou umělci ze španělského studia Onionlab, které patří ke špičkovým průkopníkům videomappingu. Jejich projekce pro Signal 2021 toho byla důkazem. Během pandemie jsme všichni byli nuceni zůstat doma, což mělo i svá pozitiva na svět okolo nás. Kontaminace vody je menší, kvalita vzduchu lepší, zvířata se začala vracet do míst, která kvůli člověku dávno opustila. Na chvíli jsme se zastavili. Je to ale permanentní stav nebo jen výjimka, která potvrzuje to, že je lidstvo posedlé výkonem a produkcí, které ničí planetu Zemi?

© Dušan Vondra

Radikální kompromis / Planetarium

Film Radikální kompromis vznikl ve spolupráci Daniela Červenky, Signal Production a Planetária. Poukázal na téma evropské energetiky v kontextu globální environmentální krize. Nerostné bohatství nám přineslo éru blahobytu, ale také negativní dopad na environment a období antropocénu. Jak se s tím vypořádat? Rychlé a nepromyšlené kroky mohou přinést více neštěstí než užitku. Je na místě komplexně zvážit socioekonomické a environmentální závislosti. Přesto je nutné jednat ihned a najít radikální kompromis.

© Dušan Vondra

Archaické aktuality / Jiří Černický

Uznávaný vizuální umělec Jiří Černický ve své instalaci Archaické aktuality propůjčil hlas němým živočichům z hlubin moře, kteří nám promlouvali do duše a fungovali jako takoví apoštolové zpráv o apelu ke změně našeho chování na zemském povrchu. Například krevetě propůjčil hlas a obličej Grety Thunberg, oliheň se proměnila v Emmu Watson a její slavný proslov na UN Women. Hlavním tématem byla spravedlnost související s feminismem a ekologií. Spoluautorem instalace byl Ondřej Rakušan.

© Dušan Vondra

The Wind / Weltraumgrafik

Chaos, krize, změna, náprava. Restart. V našem letošním největším videomappingu The Wind od německého dua Weltraumgrafik, jež tvoří vizuální designér a hudební producent, hrál hlavní roli vítr. Živel, který symbolizuje změnu ale i nejistotu, která je tvůrčím principem a nemusíme se jí obávat. Hypnotická projekce nám ukázala nedávnou minulost, ale i blízkou budoucnost. Utopie, dystopie. Starý konec, nový začátek.

© Jiří Šebek